Od čias príchodu Germánov do západného sveta
sa stal tento pojem hlavným hýbateľom európskych dejín, prelomovým bodom
v dovtedy rímskom období, kde hralo o dosť významnejšiu úlohu šírenie
civilizácie a kultúry, ktorej často padla sloboda za obeť.
Sama sloboda sa stáročiami vyvíjala,
rozvíjala, pretvárala, menila farby i významy, až sa stala tým, čo pod
týmto pojmom nájdeme v náučných slovníkoch dnes. Ani my však nie sme pri
výklade daného slova jednoznační. Významov tohto pojmu je zrejme asi rovnako
veľa ako ľudí, čo za neho bojovali. Jana z Arku bojovala za inú slobodu
ako Jan Hus, za inú slobodu bojoval M. Robberspierre, za inú sa bil M. Luther
King, za inú Adam Smith, za inú Max Stirner, za inú T.G. Masaryk a za inú
štúrovci... tí všetci žiadali slobodu, žiadali to isté, zároveň však tak odlišné.
O slobode všeobecne
Ak odhliadneme od vzájomných rozličností
jednotlivých druhov slobody vzniknuvších dejinnými bojmi, zostane nám obyčajná,
všeobecná, nahá sloboda bez prívlastkov - teda akási nezávislá sebarealizácia,
z nej vyplývajúca sebatvorba a následné sebapoznávanie... Jednoducho nespútaná
existencia.
Z posledných dvoch viet možno vyvodiť
viacero rovín slobody. Tá sa odohráva vo vzťahu k iným - vonkajšia a taktiež (a
predovšetkým) vo vzťahu k sebe - vnútorná sloboda.
Vyplýva nám z toho teda i to, že sloboda
neexistuje nezávisle sama o sebe ako určitá idea, ale že sa vždy realizuje vo
vzťahu k niekomu či k niečomu. Ako by som mohol byť slobodný, ak by som
existoval iba ja?
Sloboda sa navonok prejavuje ako
nevynútený prejav vlastnej vôle, samotná vôľa je už však záležitosťou
vnútornou. Ich spojením dochádza k spomínanej sebatvorbe a neskôr k
sebareflexii. Prostredníctvom sebatvorby sa z nikoho stávam niekým. Tento
proces sa taktiež odohráva navonok (kto som pre druhých) i dovnútra (kým som
pre seba).
Veľmi významnou súčasťou slobody je
rovnako sebaúcta, prameniaca práve z vôle jedinca. Akú sebaúctu môže mať otrok?
Sloboda a jej sestra Diktatúra
Otroctvo, totalita, diktatúra bývajú pojmy
stavané na opačnú stranu rieky, oproti slobode, ako jej pravý opak. Ťažko by
sme mohli tvrdiť, že jej protipólom nie sú. Zároveň je ale zaujímavé vnímať,
ako ich ich vzájomný antagonizmus predurčuje na ďalšiu spoluprácu. Jeden bez
druhého neznamenajú nič. Kde je jeden, nachádza sa v určitej forme i druhý.
Celá západná spoločnosť sa stavia
nepriateľsky voči východnej predovšetkým kvôli hrôzu budiacim slovám ako
disciplína, oddanosť, poslušnosť, ktoré zaváňajú tak silno despotizmom.
Západ sa naopak oháňa svojou slobodou,
ktorá sa však v praxi zatiaľ príliš neuskutočňovala, zostala naprieč storočiami
iba v ľudských mysliach ako súčasť akéhosi svojského "folklóru",
zakotvená v buditeľských piesňach, snoch rojkov a populistických prejavoch
politikov.
Neuskutočniteľnosť slobody tkvie práve v
slobode samotnej, alebo v našom "slobodnom", či skôr hedonistickom
prístupe k životu, pod heslom: robím si, čo chcem. Takto vnímaná sloboda sa
musí zákonite zvrátiť na otroctvo, pretože pri absencii pevnej vôle, odriekania
si, či prísnej vnútornej disciplíny, dochádza k vytváraniu závislostí,
spočívajúcich v nekonečnom uspokojovaní svojich potrieb, porovnateľnom s
drogovou závislosťou. Západná sloboda užívania si sa teda v konečnom dôsledku
transformuje na svoj opak. Závislý človek môže byť jedine otrokom, a teda i v
podobnom zriadení musí žiť. Potrebuje tvrdú ruku, ktorá nad ním bude stáť a
dohliadať, "či po použití poctivo odhodil injekčnú striekačku..."
Daný prípad premeny slobody vzniká na
základe nerovnováhy medzi vnútornou a vonkajšou slobodou. Stane sa tak, ak
prevažuje vonkajšia nad vnútornou, teda forma nad obsahom, následok nad
príčinou, prázdna škrupina nad tým, čo sa kedysi skrývalo v nej.
Vnútorné vysporiadanie sa každého človeka
s vlastnou slobodou by malo predchádzať samotnej slobode vonkajšej - teda
prejavu vôle činmi.
Vnútorná sloboda sa dá paradoxne dosiahnuť
iba prísnou vnútornou "diktatúrou".
Dokiaľ sa teda necháme v mene slobody
ovládať vlastnými chúťkami, slasťami a drogami nezaslúžime si nič iné ako
despociu, tvrdý režim, ktorý nás bude kontrolovať ako malé deti. Môžeme v tom
vidieť zlý úmysel svetovlády... rovnako to ale možno vnímať i ako čosi
nevyhnutné, asi ako rodičovskú starostlivosť o nás - nesvojprávnych tvorov.
Ak chceme zmenu, nezačnime zvrhávaním
vlády ani krvavým pučom. Začnime tým, že presunieme diktatúru z vonka do našeho
vnútra. Vstrebajme ju! Nie ako čosi nanútené, ale z vlastnej vôle.
Ak je niekde sloboda, je isté, že obďaleč
bude postávať i tyrania. Ide o pojmy tak previazané, že bez jedného z nich by
sme nerozumeli druhému... Musíme sa vyrovnať s obomi a prijať ich. Jediné, čo
môžeme ovplyvniť je, ktorý z princípov bude vládnuť okolo nás a ktorý v nás.
Ako si vyberieme?
Klimeux
Z oddielu "Sloboda a jej sestra Diktatúra" mi vyplýva zaujímavý dôsledok: Svet je vlastne plný vnútorne zotročených ľudí hnaných pudmi a žiadosťami, ktorí sú však navonok slobodný a teda môžu takmer všetko (voči sebe navzájom). Neviem či som správne pochopil "vnútornú" a "vonkajšiu" slobodu ale tento ich (ne)pomer mi príde spoločensky dosť nebezpečný. Asi ako keby si z reťaze pustil besné psy.
OdpovedaťOdstrániťInač tie posledné dva odstavce: Respect
OdpovedaťOdstrániťDiki za pochvalu. Myslím, že si to opäť pochopil správne.
OdpovedaťOdstrániťVonkajšia sloboda sa prejavuje činmi, správaním, teda prejavením vôle. Je už iba dôsledkom vnútorných pochodov človeka. Dôležitejšia je sloboda vnútorná, ktorú možno docieliť len vedomým pracovaním na sebe samom.
Keby sa každý stal sám sebe diktátorom, nepotrebovali by sme už žiadneho diktátora nad nami. V podstate to nie je nijaký nový objav. Keď už by sme si zobrali napríklad len náboženstvá (i kresťanstvo), tak v mnohých z nich by sme našli prvok striedmosti, akéhosi asketizmu. Kedže ale dnes bývajú odmietané vo všeobecnosti, tak i to dobré z nich sa zatracuje. Rovnako i asketizmus niekto môže považovať za nejakú zvrhlú sadomasochistickú úchylku ale ja hovorím nie, ide tam presne o to, o čom som písal v článku. Iste, že i s askézou to môže človek prehnať a začať sa týrať.. dôležité je skôr to, určiť si nejaké hranice, mantinely a v rámci nich sa pohybovať a v žiadnom prípade ich neprekročiť, pretože v takom prípade sa už dotyčný nemusí zastaviť a skončí v nekonečnom pásme vzrastajúcich potrieb a dohánaní ich uspokojenia, v ktorom hľadáme šťastie. Tam niekde sa nachádzame teraz my. Máme akú takú slobodu, môžeme slobodne konať, avšak túto šancu využijeme len na to, aby sme sa válali v járkoch, obklopovali sa najnovšou technikou či žrali až do prasknutia. Uspokojovanie potrieb je typické i pre zvieratá, lenže u nich sa množstvo potrieb, narozdiel od ľudí, nezvyšuje a hlavne správajú sa pudovo – nemôžu slobodne konať. Takže človek je v tomto štádiu akýmsi zvieratkom, len so slobodným jednaním.
Vidím to i sám na sebe, že keď popustím uzdu svojím chúťkam, tak je to super v tom momente ale potom sa vôbec necítim dobre. Opúšťajú ma sily, vôla, hrdosť i tvorivosť. Naopak, keď „pritvrdím“ a určím si nejaký režim, ktorý dodržiavam, cítim sa hneď lepšie, vraciam sa akokeby sám k sebe a viem, že nad sebou nepotrebujem žiadneho veliteľa, ktorý bude kontrolovať „či som si napísal úlohy“.
Prednedávnom som sa bavil s jedným zvláštnym človekom, ktorý sa zaujímal i o východné filozofie a podobne. Zhodli sme sa, (i so Sokratom) že človek musí poznávať samého seba a robiť to vedome a čím viac sa človek sám od seba vzdiali , tak rovnako dlhú cestu musí ujsť aj naspäť. Tam niekde je pre mňa vnútorná sloboda.
A tú, paradoxne, dosiahneme tým, že budeme na seba tvrdí.
možno som to nenapísal úplne presne.. vnútorná sloboda nie je dôležitejšia. Mala by byť vlastne rovnako dôležitá ako vonkajšia, aby sa dostali do vzájomného súladu a harmónie. Na druhú stranu, keď porovnám človeka, ktorý žije v demokracii, avšak vo svojom vnútri má len to "zvieratko" a druhého, ktorý žije v tvrdej totalite, avšak vo vnútri si zachováva slobodu, príde mi slobodnejší ten druhý.. len žiaľ, nemá svoju slobodu ako prejaviť a musí v sebe dusiť tichý odpor.
OdpovedaťOdstrániť