„Lukács v
Umění jako sebepoznání lidstva dokonce říká, že angažované je de facto
každé umělecké dílo. Angažovanost v umění spojuje s emocionalitou,
již považuje za konstitutivní moment uměleckého zobrazení. Emocionalita je
nutně stranická, neboť se zaměřuje vždy na určitou bytost, věc, náladu.
Stranická je každá milostná báseň proto, že je psaná pro určitou ženu. (G.
Lukács, Umění jako sebepoznání lidstva. Přel. Růžena Grebeníčková. Praha, Odeon
1976, s.287.) Emocionalita je vázaná na vyzdvižení určité věci z kontinua
významů s tím, že tato Věc se upřednostní před všemi ostatními.
Emocionalita je však z hlediska postmoderního pojetí nespravedlivá, neboť
není rovným dílem spravedlivá vůči všemu. V postmodernismu má vše zůstat
na stejné rovině, aby se nic nedostalo do centrální pozice. Pokud by
k něčemu takovému došlo, je zapotřebí zahájit dekonstrukci a takto
koncentrované významové jádro rozptýlit. Emocionalita a dekonstrukce se proto
nedají nikdy sloučit. Je to jako setkání ohně a vody.“
Michael Hauser
Celý článok tu: http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=436&Itemid=28
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára