alebo o tom, ako som sa dnes rozčúlil kvôli Martinusu a
musel im napísať mail:
Dobrý deň,
Môžete to považovať za malichernosť, ale mne to príde ako
dosť zásadný problém.
Citujem: "už v túto sekundu naši škriatkovia usilovne
pracujú na tom, aby ste čím skôr mohli nakuknúť do príbehov ukrytých v knižke,
ktorú ste si u nás objednali..."
Považujem za potrebné poukázať na nevhodnosť takejto
formulácie... Keby sa jednalo o objednávky pred vianočnými sviatkami alebo o
detské knižky, kde je predpoklad, že si ich v dnešnej dobe dokáže objednať aj
dieťa, chápal by som použitie slova škriatok.
Avšak označiť zamestnanca, ktorý v ťažkých podmienkach
pracuje na zmeny v nejakom knižnom veľkosklade ako škriatka, mi príde minimálne
z etického hľadiska problematické, či priam poburujúce.
Verím, že drvivá väčšina Vašich zákazníkov sú ľudia v
produktívnom veku, väčšinou zamestnaní, ktorí sú si vedomí hodnoty práce. Ak si
teda skutočne ctíte svojich zákazníkov, ako proklamujete, malo by sa to
zrkadliť aj v úcte voči vlastným zamestnancom či dodávateľom.
Žiadam Vás teda týmto o vykonanie zmeny vo vzore
potvrdzovacieho emailu.
Ďakujem.
Uvádzam i odpoveď v duchu najlepšej tradície zvulgarizovanej
demokracie "piatej cenovej" (akoby kritériom pravdy snáď bola vôľa väčšiny):
Pekný deň,
ďakujeme, že ste si našiel čas a napísal nám Váš názor.
Táto formulácia už niekoľko rokov vierohodne odráža našu firemnú kultúru, ktorá je hravá a priateľská. Môžeme Vás ubezpečiť, že zamestnancom Martinus.sk toto označenie neprekáža, dokonca ho veľmi často využívame aj v internej pracovnej komunikácii a na spoločných akciách. Nemyslíme, si že to akokoľvek znižuje hodnotu práce našich kolegov.
ďakujeme, že ste si našiel čas a napísal nám Váš názor.
Táto formulácia už niekoľko rokov vierohodne odráža našu firemnú kultúru, ktorá je hravá a priateľská. Môžeme Vás ubezpečiť, že zamestnancom Martinus.sk toto označenie neprekáža, dokonca ho veľmi často využívame aj v internej pracovnej komunikácii a na spoločných akciách. Nemyslíme, si že to akokoľvek znižuje hodnotu práce našich kolegov.
Na škriatkov máme veľmi pozitívne reakcie aj od
množstva našich zákazníkov, ktorí sa radi k tejto hravej forme, ktorá robí
Martinus Martinusom, často pripoja. Tento potvrdzujúci email tak v dohľadnej
dobe neplánujeme meniť.
Zákazníci sú údajne spokojní... zamestnanci s tým tiež nemajú problém... teda väčšina... teda tí traja ktorých sa spýtali (samozrejme manažéri).. a ostatní... hmm, nikto sa dodnes nesťažoval...
Pri čítaní tejto odpovede sa mi hneď vybavila reštaurácia Brasserie na nábreží Dunaja, popri ktorej chodievam každý deň a čašníci povinne vyobliekaní v námorníckych kostýmčekoch, ktoré by sa hanbil obliecť aj 5-ročný škôlkar.
Vykorisťovanie nemá vždy čisto ekonomický charakter, ale môže sa premietať aj v rovine psychológie a myslím, že toto je presne uvedený prípad.
Škriatkovia sú rozprávkové bytosti, ktoré kolektívne vykonávajú určitú prácu, či skôr svojimi čarovnými schopnosťami zabezpečujú nejakú stálu činnosť ako ("druhovo určená", nahraditeľná a z hľadiska príbehu nedôležitá) pomocná sila, ktorá nepotrebuje zákonník práce, ani nežiada dovolenku.
Ich "práca" má pre iných charakter mágie, neuvedomujú si ju a práve v tomto odcudzení mizne priamy súvis medzi hodnotou tejto práce, jej odmenou a cenou produktu.
Neviem ako vy, ale ja som nikdy nebol fanúšikom Willyho Wonku, ktorý si zotročil trpasličí kmeň za jedlo a určite by som nič také nepustil, ani neprečítal svojim deťom... označovať svojich zamestnancov za škriatkov a ešte to považovať za hravé a priateľské si asi vyžaduje silný žalúdok.
Klimeux
Páčil sa mi ten list. A prijateľná mi pripadala aj ich odpoveď. Som si myslel, že bude arogantná, ale bola v celku na úrovni. Rozdiel vo vašom uvažovaní vidím tu predovšetkým v rozdielnej citlivosti na postavenie zamestnanca. Zamestnávateľom pripadá normálne narábať so zamestnancami ako podriadenými, ako s platenými sluhami.
OdpovedaťOdstrániťMne tá odpoveď prijateľná nepripadá, ale popravde som čakal, že ani žiadna nepríde, takže ma prekvapilo, že mali aspoň toľko slušnosti, že zareagovali.
Odstrániť